dijous, 20 de gener del 2011

Anàlisi del treball


Projecte: “Contes de colors”


  1. Introducció
El nostre projecte per l’assignatura Comunicació i educació es centra en transmetre una sèrie de valors per al públic infantil. Aquests conceptes són bàsicament la igualtat, el companyerisme, el respecte, l’amistat, el valor de la família, la llibertat, la responsabilitat i la veritat. No obstant això, i més concretament en el conte inicial de la col·lecció (el que hem elaborat) transmetem el valor de la igualtat en referència a la immigració.
El conte l’hem fet en format escrit i també en àudio, juntament amb un manual complementari, tant escrit com en àudio i un annex fotogràfic com a material didàctic per la correcta comprensió dels valors que volem transmetre als nens i nenes. A més, hem creat un web de la col·lecció de contes on apareixeran tots els documents del primer exemplar, i també el blog amb els materials previs.
Els principals objectius que ens vam marcar a l’hora de realitzar el conte han estat els següents:
-          Objectiu general: ajudar els pares i professors a educar i inculcar als nens des de petits tot tipus de valors socials. Amb la publicació es pretén promocionar els valors de la igualtat, que disminueixin els prejudicis i estereotips, creant una literatura per nenes i nens de 5 a 8 anys, que contribueixi a un canvi de mentalitat i consolidi valors culturals d’igualtat. La idea és fer-ho d’una manera didàctica i divertida.
-          Objectius específics: convèncer els nens de la igualtat entre tots els humans, siguin de la raça o del sexe que siguin, de la cura de l’entorn i de la importància de mantenir un equilibri entre els propis membres de la societat.

El primer exemplar de la col·lecció, el que presentem, tracta el tema de la immigració. A través d’una història pretenem respondre preguntes com perquè hi ha gent tant diferent al món, perquè es parla en altres idiomes i perquè hi ha gent que menja coses que nosaltres no hem tastat mai.
Com que el conte va adreçat a nens, la protagonista és una nena de 6 anys, la Júlia.  En el seu primer dia d’escola després de les vacances d’estiu, coneix el Yang i la Jasmina (un nen xinès i una nena marroquina) als que al principi veurà una mica diferents. Però gràcies a la seva mestra, la senyoreta Carme, aprendrà que totes les persones vinguin d’on vinguin són iguals.


2.      2. Presentació i justificació del tema general
El nostre projecte s’engloba dins de l’àmbit d’educació infantil. El vam elegir perquè a totes les integrants del grup ens interessava el tema de la immigració i el target d’edat infantil. A més, també vam creure oportú elegir aquest tema en aquests temps pel debat sobre la immigració a causa, molts cops, de l’agreujament econòmic del país: partits polítics en contra d’una gran massificació d’immigrants; la legislació que limita els seus costums i religions; i la cultura per una part de la població xenòfoba.
Davant d’això, vam creure que aquestes idees racistes s’han de canviar des dels seus inicis, és a dir, en els més petits. Per això el nostre projecte el vam decidir elaborar en un format de conte perquè és la forma més fàcil i divertida d’arribar al públic infantil.
A la vegada, també vam elegir desenvolupar la història amb un audi-conte perquè arribés d’una forma menys convencional a l’escrita i aprofitar les eines audiovisuals que hem estudiat durant a la carrera.
Relacionat amb això, també hem creat un web en què aparegui tot el material del de la col·lecció on-line. Creiem que Internet és una bona forma d’expressar i donar a conèixer el nostre projecte ja que és una eina que fa accessible aquest contingut a molta més gent gràcies a la seva potencialitat.


3.      3. Documentació
Els primers exemples que hem pres com a models de contes que transmeten certs valors són els següents:


  • Planeta Hoobs: Aquesta és una enciclopèdia en la qual, a través dels Hoobs, (personatges televisius de Barrio Sesamo), s’introdueix als nens al món del coneixement a través d’una obra divertida. En el nostre projecte també volem transmetre valors a través d’uns personatges, que seran creats per nosaltres mateixes.

  • Gerónimo Stilton: Geronimo Stilton és el protagonista d’una col·lecció de contes que narra les aventures d’un ratolí en un món imaginari, on tot és lògic i real. Són aventures explicades per educar amb valors com l’amistat, la sinceritat, el respecte, l’amor i la pau. Ens volem inspirar en aquest projecte perquè també s’articula a través d’un personatge principal que transmet els valors en les històries que protagonitza.


  • Érase una vez...El Hombre: És una famosa sèrie animada de televisió que també comptava amb la versió llibre. Aquest era material educatiu il·lustrat perquè els petits descobrissin l’origen dels homes i els gran esdeveniments històrics. El que ens interessa d’aquest exemple és el fet d’explicar als nens determinats temes que puguin pensar que són “per grans”, i fer-ho d’una forma molt divertida i senzilla.

La part positiva dels documents en que ens hem inspirat és que tots ells inculquen valors a través d’històries senzilles i destinades a nens. Cadascuna utilitza diferents eines per fer arribar els valors, (contes escrits, col·leccions, sèries de televisió, àudios...). De tots ells hem agafat la idea d’una protagonista que a través de les seves vivències fa canviar la visió del tema que presentem. També a través d’una trama molt senzilla on els nens es poden sentir identificats.

La part negativa ha estat crear uns personatges totalment nous tenint present que han d’encaixar amb aquesta primera història que presentem, però també amb la resta de contes que formen la col·lecció. Hem volgut intentar crear personatges diferents, i al començar de zero, podíem caure en l’error de copiar certs models de personatges.

En aquest apartat també cal dir que hem creat un blog en el qual hem acumulat els materials previs al projecte, així com tots els materials emprats pel treball. Links amb algunes pàgines web que ens han servit de precedent o model, una memòria provisional, i esbossos dels guions tant del conte com del manual.



4. Conclusions
Un cop acabat el projecte, podem dir que totes les integrants d’aquest grup estem molt satisfetes amb el resultat.
El nostre projecte, Gotes de colors, és un treball molt complet. Volem ressaltar que el resultat final (el primer exemplar, la versió àudio, un manual didàctic amb la seva respectiva versió àudio, un annex fotogràfic i una pàgina web) queda molt llunyà de la proposta inicial que teníem en ment (el primer exemplar d’una col·lecció de contes i la seva versió en àudio). A l’iniciar el projecte, veiem factible que només amb el conte podríem transmetre tots els valors. Però a mesura que anàvem treballant, ens vam adonar que el tema donava per molt i vam decidir ampliar el nostre camp de treball i fer més complet el projecte.
El millor exemple d’això és que Gotes de colors es compon, a més del primer exemplar del conte, de material sonor (audi-conte i audi-manual), gràfic i visual (il·lustracions del conte i del manual, i un annex fotogràfic). No ens hem oblidat tampoc de la gran importància que tenen avui dia les tecnologies i és per això que hem creat una pàgina web on tant els més petits com els grans poden familiaritzar-se amb aquesta col·lecció i obtenir més informació dels continguts. Després de la realització del treball hem arribat a la conclusió que el conte és la millor manera d’arribar als nens. A més, treballar en format conte fomenta la lectura dels més petits i aquests poden arribar a posar-se a la pell dels personatges gràcies a les descripcions minucioses o les il·lustracions. Tot i així, creiem que el complement del material àudio fa més real la historia perquè posa veu a tots els personatges i als ambients que es descriuen.
Al procés de realització del projecte també hem tingut en compte un manual didàctic que tracti més en profunditat el valor en qüestió i que complementi l’objectiu d’ajudar als adults a explicar certs temes als més petits. Les preguntes i respostes que hem plantejat, en aquest cas sobre la immigració, faciliten la comprensió dels valors i també els apropa, ja que a la versió àudio el narrador és un dels personatges del conte.
Potser l’element més important en el que hi hem posat tota la nostra atenció ha estat el llenguatge emprat al conte. La nostra prioritat era que un nen comprengués perfectament el que estava llegint i per això ha estat necessari anar amb molta cura en el procés de redacció: utilitzar frases curtes, llenguatge senzill i paraules fàcils d’entendre.


5. Bibliografia

Informació sobre la immigració:

Fotografies:
olgaofthesea.wordpress.com

Efectes sonors:


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada